Wednesday, December 18, 2013

Berhenti sampah membuang ke jalan-jalan, longkang, kawasan luar bandar, laut, notis Dunia

In malay :




Perhatian:
Terdapat lebih banyak plastic di muka bumi terutamanya di laut berbanding jika pula dibandingkan nilai plankton yang ada. Dalam serbaguna lingkungan 40 ke 1 plankton di beberapa tempat di Asia, ada juga lebih tinggi daripada angka ini. 
Sekiranya tidak ada lagi plankton di kelautan luas. Untuk adanya rantai pemakanan yang membuat makanan dengan bantuan sinaran matahari maka teruknya untuk diperkatakan bahawa tiadalah udara oksigen yang berguna untuk bernafas. Mengapakah ini sedemikian? Kerana 80 peratus oksigen yang kita bernafas datang dari permukaan laut. Sisa kotor dan sampah sarap yang kita buang akan disalirkan kepada kelautan muka bumi yang luas dari tanah darat di persisiran pantai, dan ini bermaksud bukan sahaja di perkampungan laut. Ini biasanya disebut dari parit-parit dan longkang yang ada. 
Adakah kerana masyarakat amat malas untuk membuang sampah ke tong sampah yang sudah disediakan? 
Mereka dengan sengajanya meletakkan sampah sarap di tepi jalan, longkang, di sekitar perkampungan, dengan cara pemikiran bahawa sampah ini dengan secepatnya akan lenyap begitu sahaja. Tetapi, dengan hairannya ini dengan hal kebiasannya tidak berlaku. 
Itu termasuk juga putung rokok yang ada.
Sifat dan perlakuan manusia harus berubah. Fikir sebelum membuang sampah. 
Purata ikan di laut telah jatuh hingga 60 peratus, terumbu kurang makin terancam, sekiranya ini berlaku tiadalah ikan untuk gizi pemakanan dengan lebih 40 tahun yang akan datang. 
Dengan itu, mengapakah tidak ada tindakan untuk membenarkan ini daripada berlaku? Terutamanya penangkapan secara berleluasa, pembunuhan ikan yang member gizi, pengambilan ikan dari persisiran, tanpa mengembalikan apa yang ada. Penempatan yang menangkap ikan dengan menggunakan pukat, pukat tunda yang menggunakan jaring yang kecil. Adakah pendapat ini munasabah?

 

 

Yang hairannya, ikan dibenarkan mati tanpa membuang ikan-ikan ini ke pangkalan laut dan dibiarkan mati sahaja. Ini biasanya ikan-ikan kecil. 
Antaranya, ikan yang boleh membesar kemudian dan bersedia untuk pembiakan bagi generasi ikan-ikan yang akan datang. 
Apatah lagi, buat manusia yang tak berfikiran? Dan jalankan tauladan untuk persekitaran semula jadi untuk mengajar bahawa alam semulajadi bukan merupakan pembikinan manusia, tapi kita datang dari ilahi. 
Pembangunan yang tidak teratur. Biasanya dilakukan dengan tak terpinggir. Dengan itu, inilah yang difikirkan berdiskriminasi terhadap hidupan liar di laut. Mungkinkah ia sudah terlambat, tapi meskipun begitu, kita boleh melandaskan untuk ia samada diberhentikan atau berkesinambunagn. Kita boleh bertindak dengan memperlahankan atau menjanakan untuk perjalanan proses-proses keseimbangan. 
Harapan yang ada, adalah untuk membenarkan ia untuk terus member manfaat. Bantulah untuk berkongsi sama pendapatan. Dan menjadi satu akhlak fikri untuk pemberitahuan bagi semua.

No comments:

Post a Comment